Uppsala Fotofestival 21-24 september 2017

Nu är det hög tid att anmäla sig till årets upplaga av Uppsala Fotofestival. Sista datum för anmälan som enskild utställare (eller gruppdito) är den 17 april.
Uppsala Fotofestival är en internationell biennal, som 2015 hade 89 utställare från ett 15-tal länder, samt 12 000 besökare. Om du vill titta på föregående års program så hittar du det på vår webbplats www.uppsalafotofestival.se.
I drömmarnas land
Tema för årets festival är DRÖMMAR. Det kan tolkas hur man vill, egna drömmar, uppfyllda, nåbara eller ouppnåeliga, andras drömmar, nattens drömmar, drömlika förhållanden, drömscenarior, ja, allt möjligt. Det är bara din fantasi som sätter gränserna.
Så här ansöker du
Ansök till festivalen via formuläret som du hittar på vår webbplats: http://swe.uppsalafotofestival.se/?page_id=99
(kom ihåg att läsa anmälningsvillkoren)
Ansökan ska innehålla hänvisning till portfolio eller ett urval av bilder (skickar du enklast via Dropbox/Sprend). Det behöver inte nödvändigtvis vara de bilder som ska ställas ut. Tillsammans med dina bilder ska du även skicka med en beskrivning av din utställning/utställningsidé och kopplingen till temat. Du får gärna berätta lite om dig själv också och vad du har gjort tidigare.
Alla ansökningar är välkomna
Alla ansökningar är välkomna – oavsett om du är amatör eller proffs. Många amatörfotografer är precis lika duktiga som proffs, och festivalen vill ge alla fotografer oavsett nivå en möjlighet att ställa ut. Festivalen är också en fin grogrund för utveckling, inspiration och en möjlighet till nya samarbeten. Här finns det alltid någon att diskutera sin fotokonst med, oavsett om det är en annan utställare eller en besökare.
Ställ ut på Planket
Det finns även möjlighet att ställa ut på Planket, vår utomhusutställning som i år kommer visas på en mycket trevlig plats mitt i stan. Vi kan ännu inte gå ut om var, men det kommer bli fint, det lovar vi. Sista ansökningsdag är 1 september.
Nu under februari har vi dessutom en Facebook-kampanj med 20 % rabatt på priset. Här finns mer information:
Workshops och egna idéer
Under festivalen kommer det att hållas workshops och föreläsningar, och vi hoppas också kunna ha ett fotomaraton. Kanske någon av fotoklubbarna vill hjälpa till och anordna den? Förra festivalen sköttes det av Kalmar Nations fotoklubb här i stan.
Om någon fotoklubb skulle ha en idé om någon aktivitet eller föreläsning, så är det bara att höra av sig till oss.
Tack för att du läste ända hit! Följ oss gärna på Facebook och Instagram.
Välkommen till Uppsala och vår festival!

Vänliga hälsningar

Anna & Idit